Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4652
    Anonym
    Inaktiv

    Jeg har lige skiftet begge baglygter på vores 3A’er.
    Da jeg fik junior ind bag rattet for at teste bremselyset brokkede han sig over at der skulle trædes meget hårdt for at lygterne tændte. Efter selv at have prøvet må jeg give ham ret (Det var ikke kun svage benmuskler!).
    Til og med de første 4’er blev bremselyset tændt af en trykfølsom kontakt i bremsevæsken, som er monteret bag højre forhjul.
    Sagen er den jeg skiftede den kontakt ud for 2-3 år siden, da jeg på en TR-tur var blevet gjort opmærksom på at vores bremselys sjældent tændte.
    Nu er spørgsmålet om de kontakter fra Moss er noget billigt kineser møj hvor gummiet bliver stift ved kontakt med moderne bremsevæske. Doktor Ebbe bruger samme bremsevæske og hans 20 år gamle kontakt virker stadig.
    Jeg har besluttet at monterer en switch på bremsepedalen som så kan kobles parallelt med den trykfølsomme kontakt. Heller det end risikerer en bil i nakken fordi bremselyset ikke tænder!
    Internettet har flere ligende tråde som beskriver mit problem.
    Er der nogen der har fundet bedre kontakter end dem Moss kan leverer?

    Mvh. Peter Bejerholm

    #4653

    hej peter!
    der er 3 forskellige kontakter som princip er det samme, du skulle have den sidste model som har ⅜ unf gevind og har nr. 21B291 for 3A og tidlig 4 den har jeg aldrig selv brugt fordi det er mange år siden den er udgået (nuværende er en replica type) hvorimod typen C16062A som bruges på MGA MINI og Morris 1000 + selvfølgelig TR2 og 3 før skivebremserne blev indført – den har derimod ⅛ rørgevind i konisk udførsel den passer direkte ned i 4-1 messing adaptoren og har aldrig givet problemer så prøv den før du begynder en større ombygning – hvis du alligevel syntes det er sagen så kig nøje på hvordan det ser ud på en TR4/4A og brug den kontakt som passer til dem nummer 13H3735x den sidder i motorrummet ved hovedcylinderen
    Med venlig hilsen
    Hans-Jørgen Bach-Nielsen

    #4655
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Hans-Jørgen

    Tak for dit råd!
    Er det rigtigt forstået at 1/8″ rørgevind kan passe ind i 4-1 messing adaptoren bag højre forhjul som har 3/8″ UNF? Eftersom det er konisk gevind, går jeg ud fra at den skal spændes lidt forsigtigt.
    Jeg har bestil netop den kontakt som du forslår. Den burde ikke være noget problem at monterer på boksen med hovedcylindren. Den ene løsning udelukker jo ikke den anden.
    Mvh. Peter Bejerholm

    #4656

    Hej Peter!
    Tja – nu har jeg kontrolleret begge gevind ⅜ unf har 28 rynker pr. tomme og ⅛ KRG/NPT rørgevind har 24 rynker pr tomme af uransagelige grunde kan du bruge dem i begge gevind typer sandsynligvis fordi gevindet er konisk. Som nævnt har jeg aldrig haft problemer med dem udover at selve kontakten har det med at blive gammel og stiv i det og derfor ikke er helt stabil når der skal vises bremselys så derfor har jeg vel skiftet en 20-25 stykker gennem tiderne.
    Hilsen
    Hans-Jørgen

    #4657
    Anonym
    Inaktiv

    Tak for hjælpen Hans-Jørgen!
    Jeg bygger switchen på ved hovedcylindren i første omgang.
    Det er en 100% løsning som er nem at servicerer uden at skulle rode med bremsevæske og luft i bremsesystemet.
    Mvh. Peter

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.