Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Erling Duus
    Participant

Min måler er defekt. Den ene spole i instrumentet skal vikles om da den inderste tråd er afbrudt.
    Er der noget der har sådan et.

Erling Duus
    Participant

Jeg kunne købe et renoveret Jaeger instrument til 200-300 euro. uden at vide om det var i orden.
    Jeg valgte at omvikle den ene spole i instrumentet. Det lykkes.
    Der er to spoler i instrumentet som er viklet med en meget tynd tråd kun 0.10 mm. – begge spoler er på 100 ohm.
    Der er en fast modstand på 154 ohm som er forbundet parallelt over den første spole på 100 ohm – det giver en summa modstand på 61 ohm.
    Den anden spole er koblet parallel med modstands føleren fra tanken på 90 ohm. Den er variabel fra 2 til 90 ohm. Ved 2 ohm viser tankmåleren tom og ved 90 ohm viser tankmåleren fuld.
    For at kalibrere tankmåleren kan de to spoler i instrumentet justeres i forhold til afstanden på ankeret.
    Så instrumentet kan faktisk justeres ret præcist.
    Strømforbruget til instrumentet er mellem 100 til 180 mA.
    På tankmåler unitten er der en tom plastik flyder. Min var utæt. Der var et lille hul i den der hvor den er fastgjort til flyderen. Det betød at den blev fyldt med benzin og derved fik en reduceret flydeevne. Det er nu tætnet og flyderen flyder på overfladen af benzinen som den skal.
    Det var en billig reparation materiale mæssigt.
    Tidsmæssigt ca 10 timer. Og lidt god hjælp fra min nabo da tråden skulle vikles på spolen. Kobbertråden er ligeså tynd som et hår. Den knækkede kun én gang.
    Benzinuret er igen monteret i panelet og ser ud som nyt.
    Og så er alle dele originale.
    Nu er det kun at se frem til at nyde den flotte og velholdte TR 3.

Venlig hilsen
    Erling Duus

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.